assalamualaikum.....


Dah lama rasanya tak menulis kat blog....sibuk sangat dengan exam. Kali nie ct tertarik nak mengulas tentang muzik nasyid..apa pandangan anda semua??anda minat untuk mendengar lagu nasyid??Sekarang ni memang tak dinafikan muzik nasyid dah lari dari muzik asal nasyid...tapi pernahkah terpikir??kenapa ni semua berlaku??kalau ditanya pada remaja-remaja sekarang tahukah mereka lagu-lagu nasyid seperti Di Kamar Sepi (saffone), Terima Kasih Tuhan (Mawwadah) dan lain-lain lagi..pernahkah mereka dengar??Mungkin ada tapi ct yakin tidak ramai yang tahu.....jadi sekarang kenapa ada yang sanggup kata "ala, nasyid sekarang banyak cinta la...lagha...tak macam dulu...sekarang jauh menyimpang..penyanyi-penyanyi nasyid tu gila populariti.... tak ada beza dengan lagu non nasyid...lebih baik dengan lagu non nasyid".....jujur ct cakap ct tak setuju sangat dengan kata-kata ni....tak terfikir ke kita kenapa mereka (para penasyid) menyanyikan lagu-lagu sebegini??mesti kalau dalam satu album mesti ada lagu cinta sesama insan....kenapa yer????
Pada ct la kan,mereka nak menarik orang-orang yang tak pernah dengar nasyid,yang hanya dengar lagu-lagu jiwang, cinta dan barat untuk mendengar nasyid..dulu ct tak dengar nasyid tapi bila kumpulan UNIC,INteam dan sebagainya tertubuh...ct mula meminati nasyid...dulu ye ct suke dengar lagu-lagu cinta dari kumpulan mereka...tapi makin lama ct mula meminati nasyid tu sendiri sebabnya ia boleh menyedarkan ct,mengingati ct tentang Tuhan,cinta pada Rasul ...ia membuatkan ct mencari dan terus mencari lagu-lagu nasyid yang lain...rupenya banyak lagu nasyid yang berkonsepkan ketuhanan....dan sebenarnya lagu-lagu tersebut banyak mempengaruhi hidup ct dan membuatkan ct berubah...membuatkan ct sedar tentang kehidupan...
Tapi itu la masalah sekarang,kita sanggup kutuk muzik kita sendiri,dah la tak nak dengar tapi duk kutuk...guna alasan nasyid sekarang banyak lagha??banyak sangat ke?? lagha sampai tak solat ke??memang la sesetengah nasyid ada yang boleh menggalakkan kita untuk bercinta tapi tu sebab kita yang silap memahami apa maksud tersirat dalam lagu tu...
Kawan-kawan,kalau kita tak sanggup dengar nasyid,sapa lagi nak dengar???orang bukan islam sanggup dengar ke???kalau ada mungkin boleh dikira dengan jari kot....itu pun mungkin secara kebetulan....kalau kita tak nak nasyid kita semakin banyak lagu tentang cinta sesama insan,kenapa kita tak suarakan kepada para penasyid?? ni tak kalau album mereka penuh dengar lagu-lagu ketuhanan tak nak beli,tapi bila ada satu lagu cinta sesama insan kata lagha pulak.....tak tahu la nak cakap apa.....
Satu lagi, sekurang-kurangnya lagu cinta yang dinyayikan oleh penasyid tak la sampai mengagungkan kekasih hati lebih dari segalanya...ke ada???lagu mana yer??Tapi kalau muzik lain tu tak tahu la...sampai ada lirik yang sanggup mengagungkan kekasih sehingga mengatakan aku tak boleh hidup tanpamu (kekasih hati) ...
Itulah kita,hanya tahu mengutuk dan terus mengutuk dan tak cube berfikiran positif...sampai bila industri nasyid nak maju dan berkembang kalau kita sekadar tahu mengutuk dan memboikot muzik sendiri hanya disebabkan alasan nasyid sekarang banyak unsur lagha....tak salah kalau nak dengar muzik lain tapi jangan la muzik sendiri sekadar pandang sebelah mata...di anaktirikan....nie tak tahu betul ke tak tapi ct pernah baca kat satu blog tanya ustaz mengatakan setiap lagu-lagu barat pasti terselit mesej kesyaitanan...dan mesej ini hanya di dengar jelas jika lagu tersebut dimainkan secara terbalik dan mesej ini meresap dalam minda separa sedar kita...so apa lagi,ayuh kita beralih ...dengarilah muzik kita (nasyid)....sekian saja coretan dari ct..
Sesungguhnya apa yang baik datang dari Allah dan yang buruk datang dari kelemahan ct sendiri sebagai hambaNya.....Wallahualam www.tips-fb.com
Related Posts with Thumbnails